onsdag 7 maj 2008

Kistlock krossas för att förenkla gravsättningen.


Jag är chockad och då menar jag CHOCKAD!!!

Det är inte ofta jag höjer på ögonbrynet men efter att ha sett på Uppdrag granskning ikväll är jag mållös, chockad, illa berörd och stum av förskräckelse.

Inte ens i mina vildaste fantasier trodde jag att något liknande kunna förekomma på våra svenska kyrkogårdar.

Jag vill aldrig bli begravd i Vännäs eller på någon annan kyrkogård för den delen heller! Efter detta program vill jag nog också bli kremerad.

Hur kan man komma på och låta kistan hängs dinglade i rep i trakton för att sedan krossa kistlocket med grävskopan och hur kan man överhuvudtaget utföra detta? På andra håll i landet fyller man graven med vatten, för att jorden ska bli så tung att kistan spräcks.

Stackars avlidna personer och deras anhöriga säger jag bara!

Enligt kyrkogårdsvaktmästaren i Vännäs gör man detta för att annars sätter sig jorden. Kyrkorådets ordförande och kyrkoherden i Vännes tyckte inte att detta var något konstigt utan bara en detalj. När de blev polisanmälda ändrade de uppfattning och lade locket på förutom att de sa att det var de anhörigas önskan om att göra så här och att detta var en engångsföreteelse. Jag säger bull shit!

Tack och lov tar ärkebiskopen Anders Wejryd avstånd från hanteringen och försöker förstå varför det blivit på det här sättet. Nu uppmanar han hela landets församlingar att se över sina rutiner.

2 kommentarer:

  1. Hej Tina!
    Så klokt av dig att reagera.
    Det var nog bland det mest barbariska i vårt land jag hört talas om. Man briukar tala om gravfrid men här har man träffat på motsatsen.

    Hälsningar Barbro

    SvaraRadera
  2. Ja man blir rent äcklad av hur vissa människor totalt tycks sakna samvete...Tragiskt för de anhöriga!!!
    Jag ska verkligen kremeras den dan det är dags!!

    Kramar fr. Viskan

    SvaraRadera