söndag 9 november 2008

Färdtjänsten i Stockholm under all kritik


Igår kväll var jag och min vän Ina ute och åt en gudomligt god ock trevlig middag på restaurang Grodan som ligger på Grev Turegatan i Stockholm.

För drygt en vecka sedan ringde jag och boka färdtjänstbussen till klockan 18:06 från min bostad till restaurangen. Jag bokade hemresan på samma gång och det blev klockan 23:30.

När klockan var 23:25 hämtade vi ut våra jackor och klädde på oss och gick ut för att vänta på färdtjänstbussen. Klockan 23:50 hade den fortfarande inte kommit och de hade inte ringt på min mobil och sagt att de var försenade, mellan varven brukar duktiga chaufförer ringa och berätta om det blir sena.

Efter 20 minuter har man rätt att ringa till färdtjänstens resegaranti och höra efter vart bussen är. När de svarar så ringer de upp trafikplaneringen för att höra efter vad som hänt. När telefonisten kommer tillbaka till luren berättar hon att trafikplaneringen har skickat hem chauffören för en liten stund sedan eftersom han var sjuk och hon hade inte uppmärksammat att det fanns resor kvar.

Resegarantin lovar mig att en buss skall komma om 10-15 minuter, detta innebär att klockan 00:15 skall en buss dyka upp.

Klockan 00:10 ringer mobilen och i luren har jag då Taxi Kurir som meddelar att de inte alls kan komma utan att det kommer att dröja ytterligare 30-40 minuter. Hon fattar inte alls hur jag kan ha blivit lovad att det skall komma en buss om 10-15 minuter.

Det senaste är alltså att en buss skall komma klockan 00:50.

Vid detta lag är jag riktigt arg, besviken och jag fryser där jag står i regnet, jag får hela tiden olika uppgifter om när jag skall bli hämtad så jag kan inte gå in någon stans eftersom jag måste hålla utkik efter bussen. Dessutom var jag i stort behov av att besöka toaletten vilket inte är helt okomplicerat för mig.

Bägaren har fått det att rinna över för mig så jag ringer till Aftonbladet och Expressen och berättar vad jag råkat ut för. De blir intresserad av att skriva om detta och skall återkomma.

När jag lägger på luren ringer en utav Taxi Kurirs bussar och förklarar att det inte har möjlighet att hämta mig förrän om tidigast ytterligare 30 minuter troligtvis längre, detta innebär att den nya tiden någon buss kan komma är klockan 01:40 tidigast.

Jag blir fruktansvärt arg och ringer till resegarantin för jag vet inte vilken gång i ordningen denna kväll. Det är en kille som svarar och jag har pratat med honom flera gånger denna kväll. Jag förklarar att du får det räcka och han får göra hur han vill men att jag skall ha en buss om 10 minuter. Han förklarar för mig för jag vet inte vilken gång i ordningen att han inte kan göra mer men han skall försöka igen. Han åter kommer efter väldigt lång tid och meddelar att det kommer en buss om 10 minuter.

Klockan 01:33 skall det komma en buss vilket det. Jag ringer och klockan är nu 01:42 och efter några minuter svarar samma kille och samtidigt får jag syn på en buss och det är Taxi 020.

Jag lägger på luren och går till bussen och chauffören står och pratar med taxiväxeln om hur det skall lösa debiteringen. Det regnar ganska bra och det finns inget skydd man kan stå under, under tiden han håller på att dividera på detta.

Tillslut får jag köra in i bussen och det visar sig att det inte går att spänna fast permobilen på ett korrekt sätt, dessutom går det inte att spänna säkerhetsbältet på ett korrekt sätt.

Jag orkar verkligen inte börja ta upp detta, utan jag tänkte dör jag så dör jag.

Under resans gång stannar han efter vägen tre gånger för att de har fortfarande inte lyckats lösa hur resan skall debiteras. Sista gången han stannar är vid Gullmarsplan och där står vi ungefär 10 minuter. De kommer då på att det måste dra färdtjänstkortet och när det väl är gjort så fortsätter resan hem till Tyresö.

Runt klockan 02:30 kliver jag in innanför dörren hemma 2,5 timme senare en var det var tänkt.

Detta är inte första gången det händer, för två veckor sedan skulle jag åka från Huddinge och hem då hade inte körningen gått ut till bussen från trafikledningen. Denna gång kunde jag stå inne men bussen kom en timme senare än vad det var beställt.

För tre veckor sedan skulle jag åka från söder och hem, denna gång kunde jag inte stå inne utan fick stå ute i regnet. Bussen var 50 minuter sen.

Sverige eftersträvar att funktionshindrade skall kunna leva som vilken annan person som helst, vilket i mångt och mycket jag gör.

Jag känner dock inte någon trygghet i detta system som skall efterlikna lokaltrafiken. När man inte kan lita på att man kan ta sig hem så stannar man hellre hemma och det blir ett ganska isolerat liv.

De gånger man vågar sig ut och det inte fungerar så förtar detta med färdtjänsten hela restaurangbesöket, biobesöket eller vad man nu gör.

Till att börja med kan färdtjänstens ledning ta på sig skulden och be om ursäkt sedan är det hög tid att börja se över systemet.

Hur som helst så kommer det att vara ett reportage i morgondagens (10 nov) Expressen och jag hoppas verkligen att det bli en debatt om detta.

2 kommentarer:

  1. Hej Tina,

    Det där låter verkligen inte bra. Och det är förstås inte så det skall fungera. Ingen skall behöva vänta så länge på att komma hem.

    Tack för att du delade med dig av din upplevelse och jag förutsätter att du också har anmält händelsen.

    Jag beklagar än en gång.

    Vänligen Gunilla Gustafsson, folkpartiets ledamot i stadsdelsnämnden på Östermalm

    (N:B. färdtjänsten är dock inte nämndens ansvarsområde, men det är ändå bra för oss att få reda på vad som fungerar eller inte fungerar)

    SvaraRadera
  2. Hej gumman!
    Ja du vet ju vad jag tycker om färdtjänsten...Tänk om vi som kan åka "vanlig taxi" skulle bli bemötta som de som måste åka färdtjänst blir då jä...lar skulle det bli livat!!
    Heja på Tina säger jag bara...nån måste sätta ner foten och säga att nu är det nog!!!

    Kramar på dig från s-valls Tina

    SvaraRadera